Juni- och julimammor med BF 2012

Här, mina vänner, har ni världen bästa grupp! En grupp som jag vänt mig till många många gånger under de senaste åren. En grupp med tjejer som ställer upp för varandra, trots att många av oss aldrig setts öga mot öga.
 
Vi började skriva till varandra, som många andra havande kvinnor, i en tråd på FamiljeLiv. Men som många av er kanske vet så blir det nästan ohållbart att hålla till där då det är många som skriver och man hinner inte med att läsa alla inlägg. En av tjejerna bjöd in till en facebook-grupp istället, och det namnet har ni i rubriken. Det är såklart en sluten grupp och inga nya medlemmar släpps in. Jag hakade iallafall på tråden på FL i November 2011 då jag precis hade plusat med Maya... Tyvärr splittrades gruppen p.g.a en admin som va väldigt klantig som började utesluta tjejer som inte var superaktiva för tillfället, men det är många som gått tillbaka till originalgruppen, alla som är väldigt aktiva iallafall.
Vi är ju utspridda i hela landet, från norr till söder. Vissa har redan träffats, en del fler gånger då de bor skapligt nära. Andra har träffats när den ena varit på resande fot.. Jag har fått äran att träffa en tjej av alla dessa 30 goa brudar. Det va julen 2013... Den julen hade vi tufft ekonomiskt, så vi beslöt oss för att gå till kyrkan och be om hjälp. Och hjälp fick vi, liten handpeng och en full pappkasse med mat. Jag ville dela med mig till tjejerna, tipsa om det fanns fler som hade det tufft ekonomiskt, att kyrkan faktiskt kan hjälpa en om det verkligen är kris. Några dagar senare får jag ett sms av M, som som är en av tjejerna i gruppen. Hon undrade om jag va hemma, jag skrev att jag va det... Efter en stund kommer hon upp med sina 2 charmiga söner, räcker över en jättefin blomma och en kort där det står att det är från tjejerna i gruppen. Jag blev ju helt till mig och började nästan gråta. Hon stannade en stund och sa sedan att jag skulle kolla i kuvertet  också.. Efter hon åkt tittade jag i brevet, jag höll på att få en smärre chock! Där i låg det presentkort på flera hundra som vi kunde nyttja i nästan alla butiker i stan.
Jag bad aldrig om pengar, utan jag ville bara dela med mig av att kyrkan hjälper om det krisar.
Förstår ni varför denna grupp är så underbar?!
Tidigare det året, 2013 var det en av tjejerna som förlorade barnet hon väntade, hon hade gått runt 30 veckor när hon blev jättesjuk, hon kunde dö själv. Det va likadant då, vi gjorde en hemlig grupp som personen i fråga inte kunde se och gick ihop och la en summa pengar var för att sedan köpa något fint att ge denna fina mamma. Vi har stöttat varandra i glädje och i sorg.
Jag gick med i en annan grupp när jag väntade Nora, en för oktoberbebisar... Men den gruppen var det bara kaos i, för många tjejer, typ 100 och för många som ville ha rätt. Sket i den gruppen och gick ur, för där var det inte alls samma kärlek och omtänksamhet.
 
Det jag önskar allra mest just nu, är att få träffa "mina" sommarmammor, allesammans. Men det är väldigt svårt med tanke på avstånden, plus att det kostar en del att resa, och det är inte alla som har dom pengarna, och man kan ju inte hjälpa alla heller i just en sådan situation :S Det är synd att man inte har kontakter inom media, tänk om man kunde bli sponsrad... Det är väl bara att drömma vidare...
Är iallafall glad att jag har en 3dje familj, en internetfamilj med fantastiska mammor som alltid stöttar i vått och torrt, älskar er tjejer <3

Kommentarer:

1 camilla:

Vänner behöver inte alltid bo nära, underbart när man träffar människor som bryr sig på det sättet. Det är livsvänskap! Kram/Camilla

2 Lina:

Älskade fina 💖 Nu sitter jag ju här med tårar i ögonen. Jag har aldrig trott på det där med att lära känna folk på internet. Inte i oktober 2011 när jag väntade min dotter heller... Jag surfade runt för att ha någon att dela min (än så länge) underbara hemlighet. Och så får jag kontakt med ER! Min andra familj. Mina stora andra familj 💖 Jag har genom denna grupp träffat en av mina närmsta vänner. Som trots att vi bor 18 mil ifrån varandra kommer upp till min födelsedag och överraskar mig (att hon skulle få gå på bröllop också ingick väl i hennes plan 😉). Men jag har även fått en hel bunt med nära vänner. Vänner som jag kan dela allt med 💖 Jag älskar er alla och jag önskar så att vi får tillfälle att träffas snart 💖

3 KRISTIN OCH HENNES GLIN - En blogg om brunsås och annat bra:

Det är fantastiskt vad internet kan ge, till och med en extra familj och jag vet för jag har varit med om samma sak själv med mina aprilmammor och där vi bland annat skramlade ihop både pengar och julklappar till en av våra mammor som hade det tufft förra julen.

Det gör ont att läsa att ni har haft det så tufft ekonomiskt men då känns det extra bra att höra att du har den gemenskapen och stöttningen i din fb-grupp. Många kramar!

Kommentera här: