...

Har tänkt på en sak... Tanken är rätt svår att undvika då detta dyker upp rätt ofta på facebook...
Varför ska Jag ha dåligt samvete över att vi låter Maya vara på förskolan när jag är hemma med Nora?
Alla dessa artiklar som florerar runt om vartannat... jag blir så trött! Varför kan inte man inte få göra som man vill utan att någon ska sätta upp sitt besserwisserfinger i nyllet på en?!
Jag har läst många artiklar om just detta... Och det är alltid samma visa "Jag jobbar som pedagog på en förskola, och jag ser att barnen inte mår bra av att vara på förskolan för länge..."
Okej, har man ungarna från 06-18 så kan jag hålla med, men har man inget annat val så kan man inte göra så jävla mycket åt det, ellerhur!?
Det ska tävlas om vem som har barnen på förskolan kortast tid... Mammor, i synnerhet, stressar från jobbet för att hämta sin lilla guldklimp 1-2 timmar tidigare ENBART för att barnet ska slippa vara där till 16. Grattis, jättebra att ni kan slita er från jobbet nån eller ett par timmar tidigare flera dagar i veckan... har ni råd med det så är ju det jättebra!
Nu är det såhär att vi har Maya på förskolan några timmar extra... varför vi har det angår ingen, men jag är otroligt tacksam över det, speciellt med tanke på hur mycket Nora har varit sjuk och vi har fått åka ut och in till olika vårdinstanser. Jag har pratat med pedagogerna på Mayas förskola, gråtit och känt mig som en usel mamma för att vi valt detta för Maya. Vet ni, dessa pedagoger är så otroligt förstående, sanningen är att det var DE som föreslog att Maya skulle få fler timmar i veckan en tidsperiod framåt. Sanningen är att De tycker att Maya utvecklas nåt enormt där och dessutom så trivs hon så himla bra, vilket jag är tacksam över! I somras så va ju Mayas ordinarie förskola stängd under 4 veckor... Så hon skulle få börja på ett annat den perioden... Maya va där 3 dagar sammanlagt, sen höll jag henne hemma för där var inte alls lika bra! Några av pedagogerna var otroligt arroganta, en vände mig ryggen när jag skulle lämna Maya, en annan skällde på ett annat barn för att han hällde i sant i sitt vattenglas, en tredje sa att Maya gnällt och frågat efter mig HELA dagen men huvudsaken va ju att hon sov efter lunchen... nackskott! Blir det samma förskola nästa sommar tänker jag inte ens bry mig att gå dit...
Nu kom jag av mig lite, som vanligt...
Så länge Maya trivs på sin förskola så är jag tacksam, hon pratar jämt om "dagis" och om sina vänner och pedagogerna där, vissa dagar vill hon inte ens följa med hem.
Som sagt, är otroligt glad att vi fått fler timmar med tanke på våran situation.
Folk är så otroligt duktiga på att öppna käften innan de tagit reda på fakta, de dömer en innan det vet hur det ligger till. Jag kan bara klappa händerna för er som ska vara duktiga att hämta era barn tidigare, ni som tävlar mot andra föräldrar menar jag...
 
Förutom denna uppsats så har det väl inte hänt så mö...
Eller ja, det är ju aldrig en lugn stund med 2 småttingar, men jag gissar på att det inte är så intressant att läsa om vad man gör varje dag ;)

Kommentarer:

1 Ida :

Vem är det som skriver sånt riktat till dej? Varför ärdu eens vän med den/dom om dom riktar det mot dej specifikt? Puss puss

Svar: Det är inte riktat till mig, det är riktat till alla oss "dåliga" mammor som låter våra barn vara på dagis :p puss puss
Anna

Kommentera här: